onsdag den 21. december 2011

Amerikanske billeder

Nissen har givet mig den genoptrykte og nyredigerede udgave af Jacob Holdts klassiker 'Amerikanske billeder', og jeg har snøftet og skammet mig igennem den.

Hvis I kun skal læse én bog det næste år, så lad det blive denne. Har I, som jeg, læst den tidligere, så læs den igen.

Denne genlæsning af bogen var på mange måder rystende. Bogen er jo rystende i sig selv, men meget har ændret sig, siden jeg først havde den mellem hænderne. Dengang kunne jeg læse den gennem ungdommens vidunderlige klogskab (aka arrogance), og nøjes med at fordømme de forfærdelige amerikanere. Denne gang kunne jeg alt for tydeligt genkende mig selv og mine kære...

Men læs den, uanset hvad. Der findes ikke æselører nok i denne verden til at beskrive Jacobs bog, som (desværre) kun er blevet mere vedkommende, som tiden er gået.

/Pia

1 kommentar:

  1. Det lyder som en bog jeg skal læse! Jeg så for et årstid siden hans "gamle" udstilling Amerikanske Billeder, fantastisk, og netop stadig alt for aktuel. Der var også et interwiev med denne dybt engagerede mand , sådan et skub til vores moral og engagement i livet er guld værd. tak Pia .
    via.

    SvarSlet